Δυσλεξία/Μαθησιακές Δυσκολίες

Τι είναι  δυσλεξία;

Δυσλεξία είναι η μαθησιακή δυσκολία η οποία αφορά την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία, και μπορεί να την εμφανίζει ένα παιδί με φυσιολογική νοημοσύνη και κανονική οπτική και ακουστική λειτουργία.

Ποια είναι τα κύρια συμπτώματα της Δυσλεξίας;
  • Ανάγνωση αργή με πολλά λάθη (παραλείψεις, προσθέσεις, αντιμεταθέσεις και αντικαταστάσεις γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων).
  • Δυσκολία γραπτής απόδοσης της σκέψης και των γνώσεων.
  • Συχνά σοβαρά ορθογραφικά λάθη.
  • Σοβαρά προβλήματα στη φωνολογική συνειδητότητα.
  • Καθρεπτική γραφή (π.χ. γράφει 3 αντί για ε)
  • Παράλειψη του τονισμού των λέξεων και των σημείων στίξης σε προτάσεις.
  • Κακή εικόνα γραπτού με άσχημα γράμματα και αταξία.
  • Δυσκολία στην αποστήθιση.
  • ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα)

Πώς περιγράφουν οι γονείς τις δυσκολίες των δυσλεξικών παιδιών τους;
  • Δεν αγαπούν το σχολείο και τα μαθήματα.
  • Δεν διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία με ευχαρίστηση.
  • Καθυστερούν πολλή ώρα να τελειώσουν τη καθημερινή μελέτη για το σχολείο και δεν αποδίδουν όσο θα περίμεναν.
  • Αποσπάται συνεχώς η προσοχή τους κατά τη διάρκεια της μελέτης.
  • Ενώ στο σπίτι φαίνεται σαν να θυμούνται όσα διάβασαν, στο σχολείο τα ξεχνάνε.
  • Θέλουν το γονέα δίπλα για να διαβάσουν γιατί θεωρούν ότι δεν τα μαθαίνουν καλά διαβάζοντας μόνα τους.
  • Συχνά ξεχνούν τις εργασίες, το μάθημα που έχουν για μελέτη ή ανακοινώσεις που έγιναν στο σχολείο.
  • Μπορεί να μη κατανοούν το νόημα ενός κειμένου στο βιβλίο τους αν και δεν υπάρχουν άγνωστες λέξεις.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν την προπαίδεια.
  • Ενώ γνωρίζουν τη λύση ενός προβλήματος στην αριθμητική, κάνουν λάθος είτε στις πράξεις είτε διότι δεν κατάλαβαν σωστά τα λόγια του προβλήματος.
  • Συνηθίζουν κι σε μεγαλύτερη ηλικία να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα και για τις πιο απλές αριθμητικές πράξεις.
  • Δυσκολεύονται να μάθουν ονόματα, ημερομηνίες, χρονολογίες.
  • Δεν μπορούν να εκφράσουν με τα σωστά λόγια τις ιδέες τους.
  • Όταν τους δίνονται οδηγίες, αριθμοί τηλεφώνων και άλλα νιώθουν την ανάγκη  να τους τις επαναλαμβάνουν μερικές φορές, αλλιώς δεν τις συγκρατούν όλες.
  • Κάνουν λάθη ακόμα και στη αντιγραφή.
  • Είναι λιγόλογα, απαντούν μονολεκτικά.
  • Μπορεί να μπερδεύονται σχετικά με ώρα, ημερομηνία, χρονολογία.
  • Έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση.
  • Αποτυγχάνουν ακόμα και σε κάτι που μπορούν να καταφέρουν όταν λειτουργούν υπό άγχος και πίεση.

Ποια η συνεισφορά του λογοθεραπευτή;

Ένα παιδί με μαθησιακή δυσκολία/δυσλεξία θα ακολουθήσει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα που θα ορίσει ο λογοθεραπευτής και θα έγκειται ειδικά στις δικές του δυσκολίες. Θα του δείξει μια διαφορετική οπτική μάθησης, πιο ευχάριστη, ώστε να του δοθεί η δυνατότητα να μπορεί να μαθαίνει όλα αυτά που δε μπορούσε πριν με το συνηθισμένο τρόπο διδασκαλίας. Ως αποτέλεσμα, μειώνονται τα συμπτώματα της δυσλεξίας και το παιδί ακολουθεί μια καλύτερη ακαδημαϊκή πορεία.



(Πηγή: Μαυρομμάτη Δώρα, Δυσλεξία: φύση του προβλήματος και αντιμετώπιση, Αθήνα 2004)