Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (Αυτισμός)

Οι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ) αποτελούν ομάδα διαταραχών χαρακτηριζόμενη από δυσκολίες στην ανάπτυξη πολλαπλών βασικών ανθρώπινων λειτουργιών, όπως η επικοινωνία και η κοινωνικοποίηση. Από τις πιο συχνές μορφές αυτών των διαταραχών αποτελεί ο Αυτισμός.

Αυτισμός
Ο Αυτισμός είναι η πιο κοινή κατάσταση στη κατηγορία των ΔΑΔ. Δεν είναι μια διανοητική ασθένεια. Είναι μια εφ' όρου ζωής αναπτυξιακή διαταραχή που εμποδίζει τα άτομα να κατανοούν  σωστά όσα βλέπουν ακούν και γενικά αισθάνονται. Η συχνότητα εμφάνισης του Αυτισμού κυμαίνεται από 2 έως 11 άτομα σε πληθυσμό 10.000 ατόμων. Η ζυγαριά γέρνει προς τη πλευρά των αγοριών με αναλογία 4:1 έναντι των κοριτσιών.


Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του παιδιού με Αυτισμό;

Γενικά χαρακτηριστικά:
  • Κοινωνικά απομονωμένο-αδιάφορο-αδέξιο (κλεισμένο στον εαυτό του)
  • Έλλειψη κοινωνικής/συναισθηματικής αλληλεπίδρασης με τους γύρω του
  • Αδυνατεί να διατηρήσει βλεματική επαφή με τους γύρω του
  • Προβλήματα στον έλεγχο και τη μίμηση κινήσεων
  • Μπορεί να έχει ακατάλληλες συναισθηματικές αντιδράσεις
  •  Ιδιαίτερες ικανότητες σε δραστηριότητες  που δε περιλαμβάνουν γλώσσα (μουσική, αριθμητική, κατασκευαστικές δραστηριότητες) 
  • Προβλήματα συμπεριφοράς

Χαρακτηριστικά Λόγου και Ομιλίας:
  • Καθυστερούν να αναπτύξουν ομιλία (Στις μισές των περιπτώσεων μέχρι την ηλικία των 5  ετών δεν υπάρχει λόγος. Το παιδί μπορεί να βγάζει ήχους, να μουρμουρίζει ή να επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις χωρίς νόημα και χωρίς αξία επικοινωνίας)
  • Δυσκολεύονται στην πραγματολογία /χρήση και σημασιολογία της γλώσσας
  • Διαταραχή στη κατανόηση απλών και σύνθετων εντολών
  • Δυσκολίες αντίληψης και επεξεργασίας μεταφορικών εννοιών
  • Ανώριμη γραμματική δομή, χρήση στερεοτυπιών
  • Παρατηρούνται νεολογισμοί, κατασκευή νέων λέξεων με άγνωστη όμως σημασία για τον συνομιλητή
  • Δυσκολία στη χρήση αντωνυμιών, προθέσεων, προσώπων
  • Χρησιμοποιεί ομιλία που μοιάζει με ρομπότ  (ομιλία χωρίς συναίσθημα)
Χαρακτηριστικά Λεκτικής και μη-Λεκτικής επικοινωνίας:
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει και να χρησιμοποιήσει κάθε μορφή λεκτικής και μη-λεκτικής επικοινωνίας
  • Αδιαφορούν ή δεν απαντούν όταν τους μιλούν οι άλλοι (συχνά δεν απαντούν ούτε όταν ακούσουν το όνομά τους)
  • Δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν τι σκέφτονται οι άλλοι ή τι νιώθουν, επειδή δε μπορούν να καταλάβουν τα κοινωνικά "συνθήματα" όπως χειρονομίες, την έκφραση του προσώπου, τη στάση του σώματος, τον τόνο της φωνής
  • Είναι επίσης δύσκολο να κατανοηθεί η γλώσσα του σώματός τους. Εκφράσεις προσώπου, κινήσεις και χειρονομίες σπάνια ταιριάζουν με όσα λένε.
  • Δε γνωρίζουν πως να παίζουν με άλλα παιδιά
  • Ανικανότητα να ξεκινήσουν ή να διατηρήσουν μια συζήτηση με άλλα άτομα
Τι προσφέρει η Λογοθεραπεία σε ένα παιδί με Αυτισμό;
Η καλύτερη αντιμετώπιση του Αυτισμού μπορεί να πραγματοποιηθεί εντάσσοντας το παιδί σε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα θεραπείας ειδικά διαμορφωμένο για τις δικές του ανάγκες, από τα πρώτα κιόλας προσχολικά χρόνια. Στόχος δεν πρέπει να είναι μόνο η ανάπτυξη ομιλίας του παιδιού αλλά η ανάπτυξη της επικοινωνίας. Δηλαδή να δοθούν όσο το δυνατό περισσότερα εφόδια ώστε το παιδί να χρησιμοποιεί λειτουργικά λεκτική και μη-λεκτική επικοινωνία.